Att sitta gränsle, bakvänt på en stol är en väldigt bra position som gärna kan användas både hemma och vidare på sjukhus.

Mellan värkarna kan du luta dig bakåt mot din partner/doula/barnmorska och vila. Denna stödperson kan stödja ditt huvud med sin ena hand så du kan slappna av totalt. När värken kommer igen, kan det vara väldigt skönt att luta sig framåt över ryggstödet, gärna med en kudde emellan som stöd. Partnern kan kan då ge försiktig massage över korsbenet. Eller använda sig av akupressur (se nedan) eller trycka på höfterna (se nedan).

Att sitta gränsle över en stol gör att det är lättare att slappna av i bäckenbottenmuskulaturen och det blir lättare för barnet att göra sina rörelser.

Visste du att orientalisk dans, ”magdans”, ursprungligen dansades med kvinnor som skulle föda barn? Att cirkla med höfterna, vicka på dem från sida till sida eller växelvis framåt och bakåt, underlättar också för barnet i sin rörelse genom bäckenet.

Är du trött i benen, kan du rulla med höfterna genom att sitta på en pilatesboll. För att hålla balansen på en sådan boll, måste du sitta isär med knäna, vilket hjälper med att öka utgångsmåttet i bäckenet :-)

Pilatesboll i förlossningsrummet är något som erbjuds på de flesta kliniker. När du sitter på bollen, vill du kanske blunda. Det kan vara lite svårare att hålla balansen då. Du kan hålla i din partners händer. Det kan också vara en idé att höja förlossningssängen och sitta vid fotändan (där det inte finns spakar mm som är i vägen för dina knän) och luta dig framåt eller bara hålla i.

För att avlasta ryggen om du är trött i den, kan du stå framåtlutad över en stolsrygg eller en pall (eller på alla fyra som i yoga, växelvis “kon” och “katten”)

Det kan också vara skönt för ryggen att bara stå lutad mot en vägg. Kanske lättare att “gå in i sig själv”, att avgränsa sig från omvärlden.

På många förlossningsavdelningar finns sackosäck på rummet. Du kan hissa upp förlossningssängen till den höjd som passar just dig och lägga säcken ovanpå för att hitta en mjuk och vilsam ställning.

Om du har ett mycket snabbt förlossningsförlopp, går det att bromsa genom att motverka Fergusons reflex  (barnets tryck mot modermunnen stimuler receptorer som skickar signaler till hjärnan att bilda mer oxytocin, det ger mer sammandragningar som ökar barnets tryck mot modermunnen osv). Här ska du inte använda dig av gravitationen med upprätt ställning, utan göra precis tvärt om.

Om du är i den motsatta situationen, att du vill få mer fart på värkarna, ska du stimulera Fergusons reflex. Det kan du göra med att sitta i skräddarposition.

Att sitta på huk en stund, om du orkar, ökar bäckenutgången väldigt väl. Det är lätt att slappna av i bäckenbotten i den här positionen:

Om ditt värkarbete börjar lite försiktigt mitt i natten är det kanske bättre att ligga bekvämt på sidan och vila mellan sammandragningarna. Tips: lita på att kroppen guidar dig!

Det kan vara skönt mot slutet av graviditeten att ligga med en kudde mellan knäna. Behöver du ligga och vila en stund under värkarbete – be om en kudde mellan knäna om du tycker det är behagligt.

Du kanske vill ligga ännu mer på sidan. Det kan vara skönt med den här positionen – använd dig av kuddar:

Experimentera med olika vilsamma ställningar. Se till att ha flera småkuddar som du kan lägga under knän, under magen osv så du hittar en skön position.

En del uppskattar mycket att stå på knä i förlossningssängen med ryggstödet upprätt. Det kan vara en vilsam position under en fas av värkarbetet.

Att vara uppe och gå kan för en del kännas lindrande. Med stöd av din partner eller själv. Kanske vill du använda dig av gåbord på förlossningsavdelningen? Det här hjälpmedlet kan ställas in för att passa till din kroppslängd. Se till att få det så bekvämt för dig som möjligt. Kanske känns det skönt att hålla ena foten på kanten? (hjälper med att vidga bäckenet och att slappna av i bäckenbotten)

En del tycker om att dansa. En stilla foxtrot med sin partner, ”magdans” eller varför inte som de här improviserade rörelserna till musik:

Doulan heter Hanane och är en av de Doula & kulturtolkar som Födelsehuset utbildat i Södertälje. Mamman är helt okej med att filmen ligger ute.

Inspiration till fotografierna på denna sida är hämtade från Penny Simkins The Labor Progress Handbook. Se gärna Penny Simkins filmer på hennes youtubekanal!